Monday, October 4, 2010

Apa ku tahu.. ku sampaikan... Part 7..

HANTARAN AL-QURAN





Kepade mreke2 yg nk menghantar dan menerime hantaran...pk2n



“Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran” pekik Jamilah kepada Nabil...



“Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli nih” balas Nabil.



Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.



“Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab” keluh Jamilah.



“Ala, awak bukan reti pun bahasa arab” jawab Nabil. Tergelak Jamilah. Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.



“Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat” tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.



“Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid” sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..



“Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?” pakcik menyoal sambil tersenyum.



“Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik“ teragak-agak Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.



“Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik” tegur pakcik berhemah.



“Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la” tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.



“Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi” cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.



“Ala, besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi” senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.



“Jangan lupa baca ya” pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.



“Sibuk je la pakcik tu” Jamilah mengomel.



Nabil kelihatan serba salah. Mungkin ‘terpukul’ dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.



Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.



“Assalamualaikum semua” ucapan salam Pak Imam bergema.



Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.



“Inikah pengantin hari ini?” tegur selamba Ustaz Saad.



“Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz..” jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.



“Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin” cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.



Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.



“Ss.. su.. surah apa ustaz?” Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku.



“Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa’d” kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi. Surah Ar Rad



Surah Ar Ra'd



“ Apa benda nih ” detik hati Nabil.



“ Bismillahirrahmaani rrahim.. ALL..MAA.. RIII..!! ” berlagu Nabil.



Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.



“ Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A ’ uzubillahiminnassya itaanirra jim.. Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.. ” kedengar suara gemersik Ustaz Sa ’ ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama ALQurannya.



Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.



“ Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim ” tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa ’ ad.





“ Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.. ” penutup Ustaz Sa ’ ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.



Hari semakin cepat berlalu..



Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.



Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa ’ ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil. read dis.. Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased.



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.



Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'



Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will have no grief.'



Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'



When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.



Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'



Please keep forwarding this 'Hadith' to all ....because



Sila sebarkan Hadis ini kepada semua ........kerana



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:



'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'.



'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'

Friday, October 1, 2010

Apa ku tahu.. ku sampaikan... Part 6..

Rahsia BERWUDUK dari Sudut Kesihatan Manusia





Syarat mendirikan solat ialah mengambil wuduk .Tentu tidak sah jika kita mengerjakan solat lima waktu tetapi meninggalkan wuduk.

Pernahkah kita terfikir dengan perintah Allah SWT dengan perbuatan yang nampak remeh ini. Kenapa tidak?? Kenapa tangan bersama dengan air menyentuh anggota-anggota tubuh. Kenapa wajah yang dibasuh? Kenapa mesti telinga?

Banyak rahsia berwuduk yang hanya Allah Maha Mengetahui namun antara rahsia wuduk yang dapat diungkapkan ialah:

Setiap perintah Allah SWT tentu memiliki hikmah kebaikan disebaliknya. Lima pancaindera kenapa semua tanpa terkecuali disapu oleh air wuduk. Mata, hidung, telinga & seluruh kulit tubuh. Ini betul-betul luar biasa.

Pakar Urat Saraf / neurologist pun telah membuktikan dengan air wuduk yang menyejukkan hujung-hujung urat saraf jari-jari tangan dan jari-jari kaki berguna untuk menenangkan fikiran.

Anda tentu pernah mendengar akupuntur kan? Cuba cari dan ketahui dimana terletaknya titik-titik sensitif yang sering digunakan dalam ilmu akupuntur?kemudian hayati rukun wuduk. InsyaAllah kita akan menemui persamaan antara keduanya.

Anggota badan yang terkena semasa berwuduk terdapat ratusan titik akupuntur yang merupakan titik penerima ransangan terhadap sentuhan berupa basuhan, gosokan, usapan, dan tekanan/urutan ketika melakukan wuduk. Sentuhan tersebut akan dihantarkan ibarat signal ke sel, jaringan, organ dan sistem organ yang bersifat terapi. Ini terjadi kerana adanya sistem komunikasi iaitu antara sistem saraf dan hormon untuk mewujudkan homeostasis (keseimbangan). Titik-titik akupuntur merupakan suatu fenomena yang menarik bila berkaitan dengan syariat wuduk yang disyariatkan 15 abad yang lalu.

Jumlah Titik Akupuntur Pada Anggota Wuduk(rukun dan sunat)

Muka 84

Tangan 95

Kepala 64

Telinga 125

Kaki 125

Jumlah keseluruhan = 493

Ternyata terdapat 493 titik penerima ransangan pada anggota wuduk!

Subhanallah!! Bayangkan jika kita melakukan itu setiap hari paling sedikit 5 kali sehari…

Kita tidak harus memandang ringan semasa menjalani wuduk. Mengapa? Cuba ingat semasa kita membasuh tapak kaki & tangan…apakah celah-celah jari sering kita abaikan? Ternyata ada fakta menarik yang ingin saya kongsikan:

Dari ilmu ahli akupuntur,pada celah-celah jari terdapat 16 titik akupunktur yang mana titik-titik tersebut apabila dirangsang secara istmewa ianya dapat mengubati migrain, sakit gigi, tangan-lengan merah, bengkak, dan jari kaku.

Berkenaan telinga pula, walaupun ia adalah amalan sunat, ia mengandungi 30 titik ransangan! Maka, semasa menyapu telinga itu jangan cuma membasuh saja, tapi harus dengan urutan lembut juga. Selepas ini sebaiknya kita tidak meninggalkan amalan sunat semasa berwuduk kerana setiapnya mempunyai titik penerima ransangan.

Terdapat 125 titik akupuntur pada telinga apabila disentuh semasa mengambil wuduk.

Subhanallah…sungguh luar biasa rahsia wuduk… 

HIKMAH BERWUDUK DARI SUDUT SAINS

Sesungguhnya setiap syariat yang difardukan ALLAH kepada manusia mempunyai rahsia yang tersendiri. ALLAH mewajibkan umat Islam berwuduk sebelum melakukan solat, malah umat Islam disunatkan berwuduk dalam banyak keadaan lain seperti ketika ingin membaca Al-Quran, tidur, mandi wajib dan sebagainya.

Mengapakah wuduk begitu dititikberatkan di dalam Islam?? Apakah rahsia yang tersirat di sebalik perlakuan berwuduk?

Mari kita menyingkap hikmah berwuduk dari teropong sains dan kesihatan.

Dr. Magomed Magomedov dari Department of Man's Hygiene and Ecology di Akademi Perubatan Daghestan State telah menulis satu artikel yang bertajuk "Muslims Rituals and their effect on the person's health" (Ibadah Muslim dan kesannya ke atas kesihatan seseorang). Di dalam artikel tersebut, beliau menyatakan bahawa berwuduk dapat merangsang pusingan biologi manusia dengan cara merangsang kawasan-kawasan tertentu yang dikenali sebagai Kawasan Aktif Biologi atau Biological Active Spots. Menurut beliau, bangsa Cina banyak mengkaji tentang ilmu sains refleksologi dan mereka meyakini jika Kawasan Aktif Biologi dirangsang ia akan merangsang sistem saraf di dalam badan sekaligus memberi kesan yang positif terhadap kesihatan seseorang.

Mengikut ilmu perubatan Cina, badan manusia mempunyai lebih kurang 700 Kawasan Aktif Biologi dan 66 daripadanya memberi kesan positif yang segera sekiranya dirangsang. Apa yang menakjubkan ialah 61 daripada 66 kawasan tersebut berada di kawasan wuduk utama orang Islam. Lima lagi berada di kawasan di antara buku lali dan lutut iaitu kawasan yang disunatkan berwuduk. Berhubung dengan kawasan yang khusus (antara buku lali dan lutut) ini, Muslim meriwayatkan sabda Nabi yang bermaksud: "Sesiapa yang mampu di antara kamu maka hendaklah dia memanjangkan ghurrah dan tahjeelnya."

Ghurrah bermaksud membasuh muka melebihi kawasan muka yang biasa dan tahjeel pula bermaksud membasuh tangan melebihi siku dan membasuh kaki melebihi kawasan buku lali iaitu di antara buku lali dan lutut. Tafsiran ini disebut di dalam Bustanul Akhbar Mukhtasar Nailul Authar terjemahan A.Qadir Hassan, Mu'ammal Hamidy, Drs. Imron Am dan Umar Fanany B.A. (Pustaka Ilmu, Surabaya).

Selain daripada ibadah, wuduk juga mengandungi penawar yang mampu mencegah pelbagai penyakit. Dr. Magomed Magomedov menyatakan bahawa apabila seseorang menyentuh mukanya semasa berwuduk, ia akan merangsang saraf bagi memberi kekuatan baru (recharge) kepada organ-organ seperti usus, perut, pundi kencing dan sistem peranakan serta saraf. Apabila kawasan kaki kanan dibasuh dan digosok, ia merangsang sistem saraf bagi mengelokkan sistem tulang, usus, pankreas, hempedu, tiroid (thyroid) dan kawasan pinggang (lumbar area). Apabila kawasan kaki kiri dibasuh dan digosok, saraf berperanan untuk mengelokkan kelenjar pituitary dan kawasan otak yang mengawal sistem endokrin.

Di samping itu, Mukhtar Salem menyatakan di dalam bukunya yang bertajuk: "Prayers: A Sport for The Soul and Body" bahawa berwuduk boleh mencegah seseorang daripada mendapat kanser. Hal ini adalah kerana mengikut kajian semasa, salah satu punca kanser ialah bahan kimia yang melekat pada kulit badan seseorang kesan daripada pencemaran yang berlaku pada hari ini. Oleh sebab itu, pembasuhan badan melalui wuduk dapat membersihkan badan daripada kesan pencemaran tersebut.

Benarlah ALLAH itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. DIA Maha Tahu apa yang terbaik untuk hamba-NYA....




~credit to Zameer Fisabilillah

Wednesday, September 29, 2010

Apa ku tahu.. ku sampaikan... Part 5..


NABI MUHAMMAD s.a.w DENGAN PENGEMIS BUTA

Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta, hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata "Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya". Setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya setiap hari hingga menjelang Beliau SAW wafat. Setelah kewafatan

Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari Abu Bakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau bertanya kepada anaknya, "anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan", Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya, "Wahai ayahanda engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayahanda lakukan kecuali satu sunnah saja". "Apakah Itu?", tanya Abu Bakar r.a. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana", kata Aisyah r.ha.

Keesokan harinya Abu Bakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abu Bakar r.a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepada nya. Ketika Abu Bakar r.a. mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak, "siapakah kamu ?". Abu Bakar r.a menjawab, "aku orang yang biasa". "Bukan !, engkau bukan orang yang biasa mendatangiku", jawab si pengemis buta itu. Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut dengan mulutnya setelah itu ia berikan pada ku dengan mulutnya sendiri", pengemis itu melanjutkan perkataannya. Abu Bakar r.a. tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, aku memang bukan orang yang biasa datang pada mu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada lagi. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW. Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar r.a. ia pun menangis dan kemudian berkata, benarkah demikian?, selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia.... Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat dihadapan Abu Bakar r.a.

pnah skali tringat blik kisah ni dlm prjalnan blik keje,xsangka mngalir ckit air mate,sbb keperibadian Rasulullah S.A.W kte ni sgt mulia,die wat xtau je ble org duk ngate die,sedekahkan lah al-fatihah n selwatlah byk2 utk beliau...

~ credit to MRRP

Apa ku tahu.. ku sampaikan... Part 4..


Tujuh perkara ganjil.

Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t. Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."

" Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu. " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.

Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,"

Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu." " Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.

" Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya."

" Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu. " Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.

" Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya," " Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi.

" Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi. Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."

Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah s. w. t kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali. Kita akan dipertanggungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta amalan sebesar zarah. Wallahua'lam..

~ credit to MRRP

Apa ku tahu.. ku sampaikan... Part 3..

22 Soalan paderi kepada Pemuda Muslim..Dibalas dengan 1 soalan.


Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di amerika, dia berken alan dengan salah seorang Nasrani.Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah
masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan -jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita
ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini."

Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. pAderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya." Barulah pemuda ini beranjak keluar. Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?" Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu."Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya.

Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut. Paderi berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. " Si pemuda tersenyum dan berkata, "Silakan!" Sang paderi pun mulai bertanya, "Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya." "Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berj alan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!" "Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?"

"Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua dibawah sinaran matahari?"Mendengarpertany
aan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.
Setelah membaca "Bismillah..." dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman,"Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)."(Al-Isra': 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika
menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu
sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).


-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru
langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat
menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik,katak, darah, kutu dan belalang.*
-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali
lipat." (Al-An'am: 160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi
Yusuf .

-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untukkaumnya,
lalu Kami berfirman, "Pukullah batu itu dengan
tongkatmu." Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air."(Al-Baqarah:60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf
ditambah dengan ayah dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh.
Allah s.w.t. berfirman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing." (At-Takwir :1 )

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS. -Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami,sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan
serigala."Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, "Tak ada cercaan
terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Yusuf:9)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai.Allah s.w.t. berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara
keldai." (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam,Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t. berfirman, "Wahai api dinginlah danselamatkan Ibrahim."(Al-Anbiya':69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 2i)

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun,setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.Pemuda ini berkata, "Apakah kunci surga itu?"

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!"

Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takutkalian marah."
Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda."Paderi pun berkata, "Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah, WaAsyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. "Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam.Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslimyang bertakwa .**

NOTA:

Ini adalah artikel sulung dari qasha dan merupakan sebuah artikel yang cukup bagus. Ia dapat menyedarkan kita agar membaca dan memahami isi kandungan Al-Quran bagi membolehkan kita menangkistohmahan dan menjawab pertanyaan orang-orang kafir.Saya pernah membaca dari satu buku bahawa sebenarnya paderi Kristian tahu bahawa Kunci Syurga itu adalah Dua Kalimah Syahadah. Kerana itu(kononnya)apabila nazak seorang Kristian, maka paderi akan datang membisikkan kalimah itu ke telinganya dengan harapan dia akan mati dalam Islam.

Saya tidak pasti sama ada dakwaan ini(membisikkan ke telinga orang nazak)benar atau tidak. Namun saya pasti ahli kitab Kristian tahu bahawa Kunci Syurga adalah Dua Kalimah Syahadah. Cuma, mereka tidak mahu mengaku (kebenaran Islam) kerana bimbang akan kehilangan pangkat dan kedudukan duniawi.

~ credit MRRP

Apa ku tahu.. ku sampaikan... Part 2..

Orang yang pertama

1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS

2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS

3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS

4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS

5.. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS

6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS)

7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW

8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar AsSiddiq RA

9. Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah: Umar bin Al-Khattab RA

10. Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam: Al-Hasan bin Ali RA

11. Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW: Thuwaibah RA

12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki : Al-Harith bin Abi Halah RA

13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita: Sumayyah binti Khabbat RA

14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran : Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA

15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah : Saad bin Abi Waqqas RA

16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan azan: Bilal bin Rabah RA

17. Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW : Ali bin Abi Tholib RA

18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW: Tamim Ad-dary RA

19. Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-Awwam RA

20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW: Ibban bin Othman bin Affan RA

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW : Khadijah binti Khuwailid RA

22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh : Imam Syafei RH

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam: Ali bin Abi Tholib RA

24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam : Muawayah bin Abi Sufyan RA

25. Orang yang pertama membuat perpustakaan awam : H arun Ar-Rasyid RH

26. Orang yang pertama mengadakan baitul mal : Umar Al-Khattab RA

27. Orang yang pertama menghafal Al-Quran selepas Rasulullah SAW: Ali bn Abi Tholib RA

28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah : Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur RH

29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry : Mus'ab bin Umair RA

30. Orang yang pertama masuk Syurga : Nabi Muhammad SAW

~ credit to MRRP

Apa ku tahu.. ku sampaikan... Part 1..

Bukti Kasih Seorang Ibu

Alkisah di sebuah desa, ada seorang ibu yang sudah tua, hidup berdua dengan anak satu-satunya.Suaminya sudah lama meninggal karena sakit.Sang ibu sering kali merasa sedih memikirkan anak satu-satunya.Anaknya mempunyai tabiat yang sangat buruk yaitu suka mencuri, berjudi, mengadu ayam dan banyak lagi
Ibu itu sering menangis meratapi nasibnya yang malang, Namun ia sering berdoa memohon kepada Tuhan: “Tuhan tolong sadarkan anakku yang kusayangi, supaya tidak berbuat dosa lagi
Aku sudah tua dan ingin menyaksikan dia bertobat sebelum aku mati”
Namun semakin lama si anak semakin larut dengan perbuatan jahatnya, sudah sangat sering ia keluar masuk penjara karena kejahatan yang dilakukannya
Suatu hari ia kembali mencuri di rumah penduduk desa, namun malang dia tertangkap
Kemudian dia dibawa ke hadapan raja utk diadili dan dijatuhi hukuman pancung
pengumuman itu diumumkan ke seluruh desa, hukuman akan dilakukan keesokan hari
di depan rakyat desa dan tepat pada saat lonceng berdentang menandakan pukul enam pagi
Berita hukuman itu sampai ke telinga si ibu dia menangis meratapi anak yang dikasihinya dan berdoa berlutut kepada Tuhan “Tuhan ampuni anak hamba, biarlah hamba yang sudah tua ini yang menanggung dosa nya”
Dengan tertatih tatih dia mendatangi raja dan memohon supaya anaknya dibebaskan
Tapi keputusan sudah bulat, anakknya harus menjalani hukuman
Dengan hati hancur, ibu kembali ke rumah Tak hentinya dia berdoa supaya anaknya diampuni, dan akhirnya dia tertidur karena kelelahan Dan dalam mimpinya dia bertemu dengan Tuhan
Keesokan harinya, ditempat yang sudah ditentukan, rakyat berbondong2 manyaksikan hukuman tersebut Sang algojo sudah siap dengan pancungnya dan anak sudah pasrah dengan nasibnya
Terbayang di matanya wajah ibunya yang sudah tua, dan tanpa terasa ia menangis menyesali perbuatannya Detik-detik yang dinantikan akhirnya tiba
Sampai waktu yang ditentukan tiba, lonceng belum juga berdentang sudah lewat lima menit dan suasana mulai berisik, akhirnya petugas yang bertugas membunyikan lonceng datang
Ia mengaku heran karena sudah sejak tadi dia menarik tali lonceng tapi suara dentangnya tidak ada
Saat mereka semua sedang bingung, tiba2 dari tali lonceng itu mengalir darah Darah itu berasal dari atas tempat di mana lonceng itu diikat
Dengan jantung berdebar2 seluruh rakyat menantikan saat beberapa orang naik ke atas menyelidiki sumber darah
Tahukah anda apa yang terjadi?
Ternyata di dalam lonceng ditemui tubuh si ibu tua dengan kepala hancur berlumuran darah
dia memeluk bandul di dalam lonceng yang menyebabkan lonceng tidak berbunyi,
dan sebagai gantinya, kepalanya yang terbentur di dinding lonceng
Seluruh orang yang menyaksikan kejadian itu tertunduk dan meneteskan air mata
Sementara si anak meraung raung memeluk tubuh ibunya yang sudah diturunkan
Menyesali dirinya yang selalu menyusahkan ibunya Ternyata malam sebelumnya si ibu dengan susah payah memanjat ke atas dan mengikat dirinya di lonceng Memeluk besi dalam lonceng untuk menghindari hukuman pancung anaknya
Demikianlah sangat jelas kasih seorang ibu utk anaknya Betapapun jahat si anak, ia tetap mengasihi sepenuh hidupnya.
Marilah kita mengasihi orang tua kita masing masing selagi kita masih mampu
karena mereka adalah sumber kasih Tuhan bagi kita di dunia ini
Sesuatu untuk dijadikan renungan utk kita..
Agar kita selalu mencintai sesuatu yang berharga yang tidak bisa dinilai dengan apapun
There is a story living in us that speaks of our place in the world
It is a story that invites us to love what we love and simply be ourselves
Ambillah waktu untuk berpikir, itu adalah sumber kekuatan
Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahasia dari masa muda yang abadi
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan
Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan
Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati
Ambillah waktu untuk memberi, itu membuat hidup terasa berarti
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan
Gunakan waktu sebaik mungkin, karena waktu tidak akan bisa diputar kembali

~ credit to MRRP

Tuesday, September 28, 2010

karangan budak darjah 4 yg mmg brutal

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu. Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang. Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua. Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia. lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu. Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak saya menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris. Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat laporan ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati. Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

cara mengetahui jantina laptop :P

Jgn xtau.....laptop pun ada jantina...

so, nak tahu tak jantina laptop yg selalu dingadap tiap2 hari tu? jantan ke betina....hehehehehe

buat je step kt bwh ni...

1. Buka notepad dan paste ayat ini dalam notepad:CreateObject("SAPI.SpVoice").Speak"I love YOU"

2. Selepas itu tekan save. Ubah save as type kepada All Files (pastikan korang save di desktop supaya senang nak cari/buka nanti).

Save as = love u.vbs

3. Close notepad apabila habis save. Then double click file td (love u.vbs) dan akan dengar suara "i love u."

Cuba dengar btul2 suara "i love u" tu....suara lelaki ke perempuan?

Kalau dengar lelaki maknanya laptop korang tu jantan dan begitu le sebaliknya....

(sesapa yg x de notepad tuh sile gune wordpad)

----> credits to my friend... taken from her ^_^

Tuesday, May 11, 2010

HANG OUT!!!

today we (my housemate + adan housemate) going to Seremban 2 to watch IP MAN..
That was a nice movie.. I really like it.. Compare to Iron Man 2, IP MAN is EPIC WIN..
It's all about KUNG-FU.. haha, i like kung fu.. =3
^_^
Firstly, when we reach at Jusco Seremban 2, we are heading to MCDONALD to dinner..
Well, for me SPICY CHICKEN MCDELUXE is my first choice everytime i go eating at MCDONALD. Then, we are going to cinema as we plan.. To watch IP MAN.. After watching movies, than we are going to play bowling.. There is 4 of us from 9 people..
Another go karaoke.. Some just watching us play bowling.. 1 round+stocking+shoes = RM 9 each person.. My bad, i got the last place.. lols.. If i'm right we are going back home at 12:00 midnight..
Then going to POLY MALL to eat once again.. Bleh, i wasting money again.. >_<

that's for now.. sleepy already.. /ho

Monday, May 10, 2010

9 MAY 2010 - Mother's Day

I just want to share about the day we are giving our mum surprise..
Actually we already plan to give our mum surprise on saturday..
so we already buy cake.. pandan flavor..
and for present we are buying frame and put her pitcure inside the frame..
so we had wrote a card and put it together with the present..
What is the most good things is when our mum did not expect that we are
gonna do a surprise celebration.. Because at the morning we only wishes, hug and
kiss only.. So, she did not expect anything.. Just looking at her smile already make
us happy.. We already keep all the stuff at the cousin house.. After lunch, we
had plan with our cousin.. Our cousin give our mum a call and invite to come at their
house.. My mum did know about the celebration but did not know that the celebration
is included her.. =P
So everything is smooth and clear..
And untill she reveal it.. She was so happy.. And said so smart ah you guy.. Make it untill
i did not expect all this..
We are smiling..
And give her that present..
She was so happy when saw the pitcure..
She said when did you candid this pitcure..
=P
That was really great to make a surprise celebration to our lovely people..
lols, I LOVE YOU MUM!!! ^_^

Sunday, April 25, 2010

PRoMiSe 5 MiN ~

everyday..

Friday, April 23, 2010

DeViL or AnGeL



Which 1 is better?
If we must need to choose either angel or devil to become apart of our life?
I mean half human half devil and half human half angel..
If you ask me i'll answer devil..
Why must devil?
Because devil is strong..
And their mind is sharp..
Not like Angel..
They somehow weak at the beginning..
And getting strong and stronger..
But, even i choose to become devil..
It doesn't mean i will become bad..
I'll be kind devil..
Which helping everyone..
So i will change all the people view perspective about devil..
You see where got kind devil right?
So i will be the 1..
ANd with my power of course..
=P





p/s : - anime can make people think out of mind..
uh..

MoMeNT oF tHe TrUTh ~

okay, tagged time.. thx for shue for tagging me.. actually i'm busy with design but now i'm stuck with design so, better i post this right.. ^_^


RULES!

- BOLD the statements that ARE true to you
- ITALICIZE the statements that you WISH were true.
- Leave the fibs alone.
- Then, tag 6 people to do the same test


• 170cm tall
• I don’t know what I want at the moment.
I’m not happy.
• I hate my friends.
• I hate my life.
• I hate my grades.
• I can drive
• I’m bored of driving
• I love dancing
• I go clubbing every week
• Shopping is bullshit
• I have a tattoo of a star.
• I got my navel pierced.
• I have friends that take drugs.
• 90% of my friends smoke.
• I still hang out with my ex, even though our break up was rather nasty
• I’m studying Fashion
I have a business running
• I hate cartoons.
I hate someone
• I have 10 Lollipops handbags
• I buy CLEO every month
My parents don’t know about my blog
• I have an iPod
• I don’t have faith in the current “one”.
• My school mates know about my FB
• I wanted to be a fashion designer
I love rock emo bands.
• I hate it when people cancel last minute meet ups
• My parents have faith in me
• I’ve bought shoes this month
• A blogger bitched about me before
• I hate sports
• I hate Italian food
• I hate meeting new people
• I hate nail polish
The mother bear gives me hugs.
• People should start appreciating me
• High school was the worst time of my life
I have red hair
I’m a guy.
• I’m scared of my Biology result exam which I’m going to face someday tomorrow.
• I hate vacations
• We’ll last
I believe in long distance relationships
• I’m going to get high and smoke weed one day soon.
• I’ve robbed an old lady.
I’m starting to like applying make-up
• I was a tomboy
• At times I think I still am a tomboy.
• I love bitching about people behind their backs
• I still have a best friend
• I have a cat
• I hate surprise parties.
• I hate planning parties.
• I’m hot
• I’m a sinner.
• I’ve got a DS light
I have a Wii
I can’t live without music
Video games are a waste of time
• I miss the father bear.
I love being in love
• I know how to cook
• Boys are assholes.
I hate Math
• I’m happy with what I have
• I love horror films
• I slept in my parents’ room for 3 days after watching Scream when I was a kid
• My old friends keep in touch with me
I don’t read newspapers
• The news is such a waste of time
• Blogging is a waste of time
• I hate animals
• I can't live without make-up
• I curse like a pirate.
• I’m happy with my 11 year old car
• I hate people that are smart
• I love Orange juice
• I can’t drink for nuts.
• I believe that everyone in their teens have lost their virginity
• I’ve got a new phone
• I’m going to get a new pair of shoes by the end of this month
I love swimming
• I haven’t worked out since March
I think I’m fat
• I love my friends and family


who want to be victim???
put your hands up...
randomly:
IjaT
Unnie AYuTie
Mei Mei SyArAnA
KekNa
LeyHa SaLeYHa
LyA NaZLYa

so don't forget to tag..
=)



Thursday, April 22, 2010

SpECiAL TaG bY aLYsSa ViLLaMor



why did i post this entry?
i) it is was my lao shi asking me to do it..
ii) i have to because before i did not post when he tagged me.. huhu
iii) no other choice.. it's now or never.. ^_^

Its all about the numero ocho (eight,8)..
By the chinese believe they like to use number 8 because they believe that number 8 will give they "ong" / luck..
For me number 8 is to say goodbye.. 8888888888888888888888888888... =P

Based on the tagged i need to fulfill this list:
1. Go to your photo files, select the 8th photo folder.
2. Select the 8th photo in that folder.
3. Post that photo along with the story behind it.
4. Then challenge 8 blogging friend to do the same.
[copy paste]





i choose this pitcure because num 8
this pitcure is made by my k.erin san..
all credit is given to her..
she is talented girl..
that's all..
i hope i answer it all correct en lao shi..
=)


don't want to tagged anybody this time..
ok?
=P

Monday, April 19, 2010

Angry

Why must people ANGRY?

Well, basically people angry because someone might hurt their feelings..
It's common sense.. In my opinion..
It's just happen to us..
The story begun when we are going to use cutter machine..
Everytime we want to use it, another group will do it...
It's happen many times..
Not at the other group..
But the same group..
How on earth..
Who do you think you are?
If you are special person also, you should considered about other people..
That machine, not your FATHER machine..
You should know our Polytechnic only have 1 cutter machine..
Don't be selfish..
And what make me like want to hit you..
Everytime you ask, how about your model group's?..
You want to use cutter machine? Sorry dude, our group not finished making it..
and bla, bla, bla...

Geez, yes please..
I also tired..
Just use it like your FATHER buy it..
It belong to your father right.. (sarcasm)
After finish poly.. Take it back to your house..
kknpty..

Saturday, April 17, 2010

How good to live in a fantasy =3



well, it's happen to me..
yesterday when i sleeping..
everything is like smooth and beautiful..
and it make me like doesn't want to wake up..
then when some part i feels really happy with the story line..
then i asking myself.. no, it's wasn't true.. it's just a dreams..
then i wake up.. and seriously i think it is real..
it's really make my day..
^_^




p/s : the pitcure above doesn't related with the dreams..
it's just a material to make this threads interesting.. =P

Saturday, April 10, 2010

GEMMA ARTERTON




lols, some of you must know this actress.. and some of you did not know who is she..
Well, actually, i want to tell all of you about Gemma arterton who are acting in Clash the Titan movie.. The story about 3 god which is zeus, poseidon and hades..
This movies is really nice.. I like this kind of movies after i watch Percy Jackson and The Lightning Thief movies.. In this movies it story more about poseidon and his son percy jackson.. Clash the titans story about Zeus and his son Perseus.. And i really attracted with Io character in this movies whom is GEMMA ARTERTON.. OMG!! She is really beauty.. there is some of her action in the movies.. lol.. i hope you enjoy it.. and don't forget to watch Clash of the Titans.. ^_~












interesting?? if you want to know more about her.. just google her name at wikipedia.. <3

Monday, April 5, 2010

just having my hair cut today !

lols, bored and tired hearing lecturer noise everyday about my hair then i go cut my hair.. and make a new hair cut/style.. well, i'm not going to upload the pitcure of my new hair style.. so it's just my recent xtvt.. lols.. and also for presentation and interview actually.. design presentation and english job interviews.. lols..

Saturday, April 3, 2010

BOIKOT PRODUK LEGO!!

Haaa….peka ke tak kerajaan kita & kita semua nie??? First LegoLand Theme Park & the biggest at East Asia akan dibina kat Iskandar Malaysia Nusajaya JOHOR…
Projek bernilai RM3.5b dijangka siap 2013 merangkumi kawasan seluas 58hektar.…huhuhu besar tuhhh!!
So mcm ini la nnt LegoLand kat Malaysia agaknya….yg akan di bina oleh mereka2 yg biadab dgn agama Islam kita….
Kemudian menjana untung dari org Islam jugak….fikir2 kan

Boikot, jangan tak boi kot demi ke sucian Agama Islam dan Nabi kita Muhamad S.A.W.
Bagi sesiapa yang ada connection dengan Kementerian Perdangangan, minta usahakan untuk menyekat Barangan Lego diimport dan dijual di negara kita Malaysia .
Kalau boleh sebarkan ke negara Islam seluruh dunia untuk menyekat sikap biadab ini.

Kawan-kawan sekelian,

Ini lah satu-satu contoh e-mail yang seharusnya kita ' on the spot ' forward kat kat saudara-saudara se muslim kita. Ia nya tidak mengandungi unsur-unsur fitnah untuk menjatuhkan sebarang individu atau sesuatu organasasi.

Kita semuanya sudah maklum betapa kerasnya permusuhan kerajaan Denmark terhadap Islam. Khasnya dalam kontek memperlekehkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW, seorang manusia yang termulia, di beri kitab termulia, dalam
bahasa termulia, di tanah termulia di muka bumi.

!!!STOP BUYING LEGO PRODUCT!!!

(petikan diambil dari sumber emel)







RAZER Lycosa or RAZER Arctosa

today i would like to share about my keyboard that i already bought.. (gaming keyboard of cz).. thx for meng for giving me suggestion to buy this keyboard.. actually i have 2 option.. which in title is razer lycosa and razer arctosa.. they are different type but basically is same.. like the sales said the example proton wira and proton saga.. both also same company proton but the edition is different.. so you can the images below what is the comparison.. and the price also different which is wasting my money to buy this.. i had already use all my first saving that my parents give ah.. >_<






at last i decided to buy razer lycosa.. the specs is everything.. =P





as you can see it have lighting that we can setting when we use it on dark..
it also have extra usb portable and headphone/mic..
touch keyboard..
and also MACRO functions.. ^_~ ahehe..

last words, i will eating instant noodle because buy this keyboard..
=/
lols..

Friday, March 19, 2010

Sigh ~

Dear mY uNcLe ~

why are you annoying me~!

what had i done~!

i know you like to blame people~!

and you are ego~!

can you sometime understand/considered our feeling~!

you know you make me become hater~!

hate when i think about you~!

yes, maybe we smiling every time we meet~!

but in the same time i screwed myself~

you are really different with my other uncle~!

they are concern about me~!

treat me kind~!

but you~!

if not my mum, i already yell at you~!

we know that you have disease~!

but our patient is limited~!


>_>

p/s : screwed myself, keep smiling~!

Monday, March 15, 2010

Beware of keepin' something to someone..

..it might hurt them especially when u practice
acting like u don't hide anything.





=D

Sunday, March 14, 2010

Love Letter

Are you doing well?
Aren't you sick?
I worry about you without me.
I hope that you eat well even if you are busy,
bundle up when it's cold
and live strongly without crying.

One day in 2009,
I held a pen thinking about you
wondering who you would call to walk you home at night?
I write a letter that cannot be sent to you.
I worry again today
if you are eating well.
I write a letter that cannot be sent to you.
I care about you
I think about you
Even though I know I shouldn't do this,
I'm thinking only about you again today.
I worry about you all day.
I write about my heart that cannot reach you.

Are you doing well?
Aren't you sick?
I worry about you without me.
I hope that you eat well even if you are busy,
bundle up when it's cold
and live strongly without crying.

I worry too much, don't I?
I'm talking too much, aren't I?
I'm only telling you things like a habit.
I keep seeing your tears
and so everyday is difficult.

Are you doing well?
Aren't you sick?
I worry about you without me.
I hope that you eat well even if you are busy,
bundle up when it's cold
and live strongly without crying.

Why didn't I realize how precious you are back then?
Why was I numb when love was coming to me,
but missing it now after it's gone?
I didn't know when you are right beside me.
Because I was a foolish man,
Because I was a stupid man.
I realized after you left.

I gave you hard time, didn't I?
I'm so sorry.
I'll let you go now.
Please meet someone good
and be happy.

I believe that you'll do fine just as I know you will.
I don't want to stain your smiling picture with my tears
so today,
I keep on smiling.

p/s ~ this is the touched love letter i had ever read,,

ONEWORD

You.
Can.
Only.
Type.
One.
Word.

1. Where is your cell phone ?
dunno

2. Your boyfriend/girlfriend?
none

3. Your hair?
whywithmyhair.______________.

4. Work?
notyet

5. Your father?
totallycool

6. Your favorite thing?
music

7. Your dream last night?
huho_O

8. Your favorite drink?
everythingtastegood

9. Talking to?
otherpeople

10. The room you’re in?
nonumberlols

11. Your pets?
none

12. Your fears?
death

14. Where did you hang out on the weekend?
everywhereiliketogo

15. What you’re not good at saying?
brokenlanguage

16. Eyebrow rings on the opposite sex?
wtf

17. Ipod?
noipodpls

18. Where you grew up?
hospital

19. The last thing you did?
type

20. What are you wearing?
clothes

21. What aren’t you wearing?
myotherclothes

22. The website GoofyAuctions. com (filled with eBay spoofs)?
wtfisthat?

24. Your life?
fullwithcolours

25. Your mood?
changeeveryminutes

26. Missing?
mylaptopppppppppppppp

27. What are you thinking about right now?
emptymind

28. Your car?
outsidehouse

29. Your work?
nottouchityet

30. Your summer?
whatsummer.________________.

31. Your relationship status?
single

32. Your favorite color?
whiteandblackandblueandandand

33. When is the last time you laughed?
today

34. Last time you cried?
whymustiremember

Women Make It Greater

'Whatever u give a woman, she will make greater.
If u give her sperm, she'll give u a baby.
If u give her a house, she'll give u a home.
If u give her groceries, she'll give u a meal.
If u give her a smile, she'll give u her heart.
She multiplies and enlarges what is given to her.

So, if u give her any crap, be ready to receive a ton on shit.
.__________________________________>


Any more ideas of what women give?

Saturday, March 6, 2010

Tagged ~

time: lepas subuh
iTunes: UNGU -Cinta dalam hati
current mood: sakit perut.

__________________________________________________________

tagged by

1) adakah anda rasa anda HOT?
hot dari segi apa? kalau cuaca yes.. tersangat lah panas!!!

2)upload wallpaper pc/laptop yang anda guna sekarang!


3) cerita pasal gambar wallpaper itu
salah satu reference untuk buat design

4) bila kali terakhir anda makan pizza ?
tahun lepas tu pun time duit tgh bnyk.. ahehe

5) lagu terakhir yang anda dengar
Misery Business - Paramore

6) selain nama sendiri , anda di panggil apa ?
aqi
taqi
qi

7) tag lagi 8 orang
aimie
suria_reaL
Leyha
Lya
Alyssa
Aziemah
anees
cweeth diy
*sape2 yg rasa nk buat silekan*

8) siapakah orang no1 bagi anda ?
junior ^_^v

9) katakan sesuatu bagi orang no.5
oh, hi!

10) no.3 ada hubungan dengan siapa?
hubungan sesama manusia lor..

11) bagaimana pula dengan no.4
same saje..

12) pesanan kepada orang no.6
sape nie ar? jadi follower snyap2..

13) kata2 cinta untuk orang no.2
woot...

14) adakah no.7 dan no.8 mempunyai persamaan?
xpasti.. hoho

15) Berikan 5 perkara yg anda tau tentang org yg mengtag anda
aimie
cantik
baik
menarik
suka k-pop
pandai

16) persamaan antara KAMBING dan LEMBU?
boleh disembelih.. buat sup pin sedap.. kakaka

17) perasaan anda wat tag ni?
biase saje..

18) adakah anda tau si razman itu sengal?
siapa itu razman?? x kenal owh..

19) a)GAY or b)LESS
xde jawapan sbb dua-dua pun tak..

Thursday, February 11, 2010

LoL ~ My blogger come back to normal again

haha.. my blogger for some reason can't be open because
i tried to change my blogger layout..
who know it become worst and can't be opened..
but today when i open my blogger i can open it already..
hehe.. so i can update again ar.. lolx.. ^_~

Sunday, February 7, 2010

Cleaner

Cleaner..
lols..
who is cleaner..
cleaner is kind job what..
well, actually i just want to share
about my duty just night..
who can stand when see the sink with
glass, spoon, fork, cup, plate inside the
sink unwashed..
sometime i fed up with my house mate..
just know use the dishes but don't know
how to clean it after ate..
sigh ~

it's still okay right if they did not clean it..
but how about if the dishes being kept at the sink
for a weeks.. with the smells.. and gosh.. got also
lipas (cockroach) that already R.I.P inside..
walao..........

if i did not clean it.. who else want.. damn it..
so i go clean the sink... after that i go clean the
toilet.. then wash my cloth.. see now all fresh
and clean.. but how long.. later you back then
don't wash your dishes again.. geez, use mine mug also..
and did not wash back.. sien.. kill, cekik (coke) you all..

this is another epic fail..
how on earth on my house who ate did not know how to throw his
food parcels to the dustbin outside..
and how you feeling when you are eating there is ulat sampah (rubbish worm)
walking in front of you on the table..
how about that??
LOL ~ ownage

lucky i did not at home that time..
and syam already throw it outside,..
i already tired when back from the crazy day..
and need to see this things..
>_>
damn my housemate..

Saturday, February 6, 2010

Journey or Trouble our Self -.-

lols, i did not know why i agreed with my friend's crazy ideas..
din plan to go midvalley with her girlfriend.. he ask me to accompany
him to go there.. as time goes by, we are going there without my other
friends notice.. at the 8:00 am we already leave our rent house and
find any taxi.. we are lucky because some van come to us and bring us to Port Dickson
city with rm2:00 charges only.. lols.. so, after reach at PD city, we take bus to
Seremban.. After that, from Seremban we take KTM to the Midvalley.. When we reach at Midvalley there is many shows from Chinese people.. dance, song, and etc.. i like to watch their performance.. I did buy some lucky stone like jed.. lols, wasting my money to make a necklace.. after that, din already with her girlfriend.. then, we go buy Avatar 3d movies ticket.. and what the craziest here is we buy it for midnight showing.. 12:30 am.. just imagine how we spend our time to wait until 12:30 am.. =.="
many place i walking to and from Mid to Garden.. don't know where else to go.. My legs already can't stand anymore.. Then, i going to walk alone and let din with his girlfriend walking together.. and i call e-bal with salleh accompany me for time being.. at least i got a member.. how sad.. lols.. at 8:30 pm salleh and eball already want to go back home.. i though they come to mid with car.. who know they take bus.. then i unit back with din and his girlfriends.. we walking and walking untill 10:00 pm and we stop at bowling centre.. we wait untill 12:00 am and we buy some drinks at Mcdonalds and buy pop corn before watch movies.. i was too tired and misses some part in the movies.. =S but watching avatar in 3d was really awesome.. i like it.. lols.. okay finish about watching movies.. now already 3:00 am and we don't know where to go.. Dang!! all shops already closed.. We have no choice,,. So we sleep inside the midvalley.. lols.. i can't slept well.. untill 6:00 am we decided to go to Komuter.. but when we reached at the Mid entrance from inside it will be open at 8:00 am.. OMG!!! how is now.. need to wait untill 8:00 am??? -.-" then we find another way to get outside.. luckily we found this kind security he show us the way out from the midvalley.. lols, finally we can get home.. after accompany din girlfriend's to KL Centre we head back to Seremban by Komuter.. Wah! so cold.. and i sleep from the beginning untill Seremban.. >.> Then we take bus to Port Dickson and take bus From Port Dickson to Polytechnic.. Waaa!! damn tired.. T_T it will be the craziest things i had done..

Friday, February 5, 2010

Swimming

it's been a long time before the last time i swimming..
so,
last night i going to swimming pool at laguna..
after maghrib prayer, we we are heading to our friends house
not far from our house.. they are staying at laguna hotel..
so we are going to swimming at the swimming pool..
it was really fun..
as i jump into the pool, it was very warm..
i can't swimming..
lolss..
i did try to learn it..
i can only swimming for a few seconds..
but it feels calm and comfortable..
with all my friends compete not to breathing inside the pool..
and compete swimming..
i can't swim so i just watch them..
lolss..
after 1 hours++ inside the pool i'm going to my friend's house..
i decide to stay at their house..
but i already promise with my group to make a study group
at David house.. so at 10 i going to David house and doing
our works together...

untill 1am..

i just realize this semester many tasks need to do in groups..
-.-"

Tuesday, January 26, 2010

What a worst day

i don't know why..
it just happen again..
guess what..
my laptop is stolen for second time..

sigh~

what a bad luck..
i did not feel anything before i leave
my rent house today..
we are going to make a study case..
at nilai city..
for survey and snap a pitcure of building..
after we are back lecturer said "no class today"
so we going home..
when we at home..
i don't feel anything yet,,
untill my roomate asking me..
hey did you feel something..
looks like there is someone rummage our room..
my bag..
then i check my laptop..

dang!!!

where is my laptop..

...............

tension..
tension..
tension..



there is many thing inside the laptop..
design..
report..
all kind of important documents..
damn it..
what can i do now..
this is second time..
i already lost my laptopn before..
when i sem 2..
=( >.<
now what..
why god is unfair to me..
shdfgheihgergh
why i said like that??
because my other friends computer..
they did not steal it..
and i already hide my laptop..
but their computer...
only blind people can't see it..
damn it..
why only my laptop??

i hate this..
i don't like this...
damn the thief..
i won't forgive you..
i will make sure your life is not safe..

Sunday, January 24, 2010

Tired and Enjoyable day

On Saturday 23Jan we are going to make study case on our decision place for our Lukisan Terukur project..
as time going by, i and hisyam going to the destination on 11am..
we are riding a motorcycle.. we are going to the far place..
we never expect we will be going this far.. Our destination is
Masjid Kampung Dulang at Kampung Pelindung.. So after 1 hours ++
we already reach at Kampung.. And we still not found the place..
So we take a rest on Petronas station.. We are asking about
where is Kampung Pelindung.. and wtf you all think????? Nobody
know where is the place.. I already bleh... how come.. why no 1 know
this place.. So, we find it again.. After about 5 miles like the instruction map
said.. we found the signboard Kampung Dulang.. YESSSS!!!!! that's finally..
We take a pitcure and asking for some random people for interview.. and we
are dissapointed with his answer.. He said i'm not from here.. I'm just
visiting my wife's village bring our children on the vacation.. sigh~
so we just find the information ourself.. After finish we are heading to the
Seremban and planning to watch the movies.. After ate at KFC we are watching LEGION movies.. Before we are going back we buy HI-FI speaker for our friends..
bleh.. Just imagine bring it by motorcycle.. and it's still ok untill on the mid of highway Seremban - Port Dickson suddenly rain falling down heavily.. >.<
i don't think about it anymore.. i ride it as fast i can and hope we will safe reach home.. i already all wet and bath with rain.. -.-" Just lucky my phone not broken and still function.. and also we not getting fever.. =) but i still can remember how enjoyable of our journey.. riding a motorcycle to the far place.. So so so fun.. =P

This midnight my friends screaming and make me shocked while i'm watching japanese movies about the vampire.. sien.. he frightened of the frog.. me neither.. =P they are trying to catch the frog but all can't.. geli maybe.. LOL... lastly Shah got the frog.. He said that frog killing itself by jump into the hole of the floor trap..
i just worry if that frog die.. =/